فست فود به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مدرن تبدیل شده است که راحتی را در قالب وعده‌های غذایی سریع و خوشمزه ارائه می‌دهد. از همبرگرهای آبدار گرفته تا سیب‌زمینی‌سرخ‌شده و پیتزاهای خوش‌طعم، غذاهای فست فود دل میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به دست آورده‌اند. با‌این‌حال، در پشت نمای آشنای این وعده‌های غذایی نمادین، حقایق جالب و کمتر‌شناخته‌شده‌ نهفته است که به تجربه فست فود عمق و هیجان می‌بخشد.

همبرگرها، آغاز‌کننده راه فست فود

شاید برایتان جالب باشد بدانید که زمانی این برگرها بودند که فست فود را راه‌اندازی کردند! منشاء همبرگر به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد. برخلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند همبرگر، ابتکاری در ایالات متحده  بوده است در واقع ریشه آن به هامبورگ آلمان می‌رسد. این یعنی تا حدودی می‌توان گفت که بنیان‌گذار فست فود آلمانی‌ها بودند.

مهاجران آلمانی در دهه 1800 مفهوم گوشت چرخ‌کرده چاشنی‌شده را که به نام استیک هامبورگ شناخته می‌شود، به ایالات متحده آوردند. با گذشت زمان، این مفهوم تکامل یافت و همبرگر مدرن به‌ صورتی ظهور کرد که ما امروز آن را می‌شناسیم و به نمادی از فرهنگ آشپزی آمریکایی تبدیل شد.

بهترین فست فود در ایران

مخفی‌ترین بخش فست فود، سس‌ها

یکی از نمادین‌ترین عناصر فست فود، «سس‌ها» هستند. در‌حالی‌که بسیاری از فست ‌فودهای زنجیره‌‌‌‌ای معتبر مانند عطاویچ که بهترین فست فود در ایران شناخته شده است، از دستور‌العمل‌های منحصر‌به‌فرد خود محافظت می‌کنند، برخی از برندها از دستورالعمل‌های یکسان پیروی می‌کنند که باعث یکنواخت شدن طعم و کاهش مشتریان بالقوه می‌شود.

برندهای معتبر اما به‌دلیل کمک از بهترین آشپزان حرفه‌ای از بی‌نظیرترین سس‌ها استفاده می‌کنند که هیچ زمان دستور آماده شدن آن را فاش نمی‌کنند! البته که برخی بر این باور هستند که دستور تهیه سس مخفی بسیاری از برندهای فست فود از یک سس هزار جزیره الهام گرفته شده است در‌حالی‌که برخی دیگر ادعا می‌کنند که این سس‌ها فراتر از چیزی هستند که در ذهن ما گنجانده شوند!

غول فست‌ فودهای زنجیره‌ای جهان کیست؟

مکدونالد که مسلما شناخته‌شده‌ترین زنجیره فست ‌فود در سطح جهان است، تقریبا در هر گوشه جهان حضور خیره‌کننده‌ای دارد (البته به جز در ایران). در واقع، تخمین زده می‌شود که رستوران‌های مک ‌دونالد در‌مجموع به حدود ۶۸ میلیون نفر در طی روز در بیش از ۱۲۰ کشور خدمات ارائه می‌دهند. با چنین گستره وسیعی، آیا برایتان این سوال پیش نیامده است که چرا هنوز مک دونالد به یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل نشده است؟

فست فود

شاید مک دونالد طرف‌داران بسیاری داشته باشد و لقب غول فست فودهای زنجیره‌ای را از آن خود کند، اما بهتر از مک دونالد هم در این چرخه حضور دارد! این است که شاید برخی فکر کنند که به اصطلاح رو دست این برند معروف غذایی وجود ندارد و بهترین همبرگر در این برند تهیه می شود ! اما خیلی زود قضاوت نکنید. کافی است در بازار خوراکی‌های زودپخت ایران چرخی بزنید تا مشاهده کنید که عطاویچ چگونه طعم‌های لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سیب‌زمینی سرخ‌شده، پایه و اساس فست فود!

شاید فکر کنید پایه و اساس فست فود، انواع پیتزاها یا برگرها هستند، اما جالب است بدانید این سیب‌زمینی سرخ‌شده است که این نوع غذا را در تمام دنیا زنده نگه می‌دارد. متاسفانه تا به امروز هنوز هم متوجه نشدیم که منشا سیب‌زمینی سرخ‌شده فرانسه یا بلژیک است، اما همان‌طور که از نام انگلیسی آن پیداست، این فرانسه است که مهر تایید را از آن خود می‌کند. در‌حالی‌که فرانسوی‌ها ادعا می‌کنند که این غذای ترد در فرانسه اختراع شده است، بلژیکی‌ها ادعا می‌کنند که آن‌ها پیشگامان واقعی تهیه این خوراکی لذیذ بوده‌اند.

بلژیکی‌ها استدلال می‌کنند که در طول جنگ جهانی اول، سربازان آمریکایی برای اولین بار در بلژیک سیب‌زمینی سرخ‌شده را چشیدند و به‌دلیل محدودیت زبانی از آن به‌عنوان « French fries» یاد می‌کردند. زیرا در آن دوره، زبان رسمی ارتش بلژیک، زبان فرانسوی بود.

بخشی از فست فود که مدت زمانی ناپدید می‌شود و سپس به چشم نمی‌خورد!

ساندویچ مک ‌ریب مک‌ دونالد که در میان علاقه‌مندان به فست فود محبوب است، در یک مدت زمان دیده شده و سپس ناپدید می‌شود! حال دلیل این موضوع چیست؟ برخی فکر می‌کنند که مواد اولیه پخت آن توسط مک دونالد یافت نمی‌شود، اما این گونه نیست! این مجموعه از روش انتشار در‌زمان محدود استفاده می‌کند که در خریداران احساس فوریت را ایجاد می‌کند که به پدیده‌ای به نام «اثر مک ریب» منجر می‌شود.

با وجود غیبت‌‌های دوره‌ای، McRib همچنان به ایجاد یک پایگاه با جذب طرف‌داران اختصاصی خود ادامه می‌دهد که مشتاقانه منتظر بازگشت پیروزمندانه آن هستند.

پیتزا، یک عشق جهانی

در‌حالی‌که بسیاری پیتزا را با ایتالیا مرتبط می‌دانند، محبوبیت جهانی این غذا است که شما را شگفت‌زده می‌کند. جالب است بدانید که تخمین‌ زده می‌شود تنها در ایالات متحده در هر ثانیه 350 برش سفارش پیتزا ثبت می‌شود! با‌این‌حال، کشورهای دیگر پیتزا را به‌روش‌های منحصربه‌فرد خود پذیرفته‌اند، با تاپینگ‌هایی مانند کیمچی در کره جنوبی، کاری در ژاپن و جوجه کباب در ایران که منعکس‌کننده ذائقه منطقه و آمیختگی فرهنگی آن است.

سفارش پیتزا

سالادهای شگفت‌انگیز

غذاهای فست فود برای پذیرایی از مصرف‌کنندگان آگاه با موفقیت تکامل یافته‌اند و اکنون سالادها نیز بخش عظیمی از این صنعت را در بر می‌گیرند. با‌این‌حال، آیا می‌دانستید که برخی از سالادهای فست فود می‌توانند از‌نظر کالری بیشتر از همبرگر باشند؟ با سس‌های خامه‌ای و تاپینگ‌های دل‌پذیر، انتخاب عاقلانه سالاد بسیار مهم است. شما می‌توانید به‌هنگام سفارش فست فود خود از سالاد سزار یا از انواع سالادهای کاهو بدون سس استفاده کنید.

در نهایت، همان‌طور که ما فست فود مورد علاقه خود را میل می‌کنیم، نوآوری‌های آشپزی، تاثیرات فرهنگی و داستان‌های غیرمنتظره پشت هر لقمه از این غذا قرار دارد. این حقایق سرگرم‌کننده به ما یادآوری می‌کند که غذاهای با پخت سریع چیزی بیش از یک وعده غذایی است؛ فست فود بخش جدایی‌ناپذیر سفر آشپزی جمعی ما و بازتابی از تنوع و خلاقیتی است که فرهنگ غذایی مدرن را تعریف می‌کند.

شما می توانید فست فود مورد علاقه خود را از فست فودهای زنجیره ای عطاویچ سفارش دهید و لذت یک سفارش آنلاین غذا را تجریه کنید.

جمع‌بندی

فست فود صرفا وعده‌های غذایی با پخت سریع را معرفی نمی‌کند! این غذا یک پدیده فرهنگی همیشه در‌حال‌تکامل با تاریخچه جذاب و نکته‌های جالب است. از خاستگاه همبرگر در آلمان تا علاقه جهانیان به پیتزا، این نوع از غذاها نه‌تنها یک سبک تغذیه‌ای به‌شمار می‌رود، بلکه یک استایل از زندگی روزمره افراد را به نمایش می‌گذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: